En Business Franchise Filippinerne succeshistorie

I Filippinerne er sigt fastfood stort set synonymt med Jollibee mærke. Det tog mere end blot en mand for det at blive på den måde, men alle tog det for at starte var en mand navn Tony Tan Caktiong. Den ydmyge begyndelse for Tony arbejdede med sin far til at drive et køkken i Fujian, Kina. I 1975 begyndte Tony sin entreprenuerial rejse med blot et par af to isboder i Cubao, Quezon City.

Trods sin succes med isboder stoppe Tony ikke der. Han kiggede rundt om i verden og så slags succes kæder som McDonalds var der. I stedet for at åbne en franchise for en eksisterende fastfood-kæden som Burger King eller Wendy’s, besluttede han at udvide med åbningen af sin egen kæde af hamburger-servering fastfood restauranter opkaldt Jollibee i 1978.

Da McDonalds ikke havde endnu trådt i Filippinerne, kapitaliseres Tony på dette faktum ved at etablere sit mærke blandt det filippinske folk. Stedet for at forsøge at lære alt fra bunden, rejste Tony til USA for at lære tricks af handelen fra de allerede etablerede kæder som McDonalds. Ved at gennemføre disse afprøvede og sande forretningsmetoder tilbage i Phlippines, begyndte Tonys hårde arbejde at betale da hans business begyndte på hurtigt at udvide. Division af Jollibee Filippinerne virkelig forsøger at tjene det filippinske folk og dets kultur specifikke behov ved at fokusere sin produktudvikling samt dens markedsføring og advertsing at målrette den unikke og traditionelle filippinske familie.

Tony Tan Caktiong fungerer i dag som en succeshistorie og en rollemodel for entreprenuers rundt om i verden. Dette var solified i 2004 da Tony var stemte iværksætter af året af Ernst & Young. Formanden for Ernst og Young, James S. Turley sagde, “disse priser er om at fejre global entrepreneurship og ønsket om til stadighed forny og udvide. Tonys historie er virkelig inspirerende på begge disse punkter. Vi er meget glad for han er blevet udvalgt til at modtage dette års pris.”